31 Ağustos 2009 Pazartesi

Yok böyle bi hadis, Niyazi amca!

Boşuna dememişler "yarım doktor candan/ yarım hoca dinden eder" diye. Her anlamda gariptir yurdumun insanı. Kendi işi hariç her konuda uzmandır. Banka memurudur, emekli başçavuştur ama boş kalınca bırakır sakalı (her Allah'ın günü kesmenin intikamını alır gibi) hemen bir cami yaptırma yaşatma derneği kurar. Düşer caminin halısının, kiliminin, avizesindeki ampulün kaç mumluk olması gerektiğinin derdine.

Her sohbette bir ayet - hadis söylemeden edemez böyle arkadaşların bazıları. Zannedersin ki ömrünü dini ilimlere vakfetmiş. Elinde bir afilli makbuz, şehirlerarası yolculuklarca camiye bir tuğla da sen koy aziz cemaat diye diye dolaşırlar. Bu işlerde rant var mı sorusunu mide bulandırmasın diye hiç sormuyorum ama bu amcaların dilinden düşmeyen iki kelimeye gıcığım.

Birisi "kitapta yeri var" diğeri de "efendimiz buyurmuş ki" Kitap dedikleri Kuran-ı Kerim haliyle efendimiz de Peygamberimiz oluyor. Oluyor da Allah affetsin amcaların hadisleri, ayetleri pek bir garip duruyor.

İşte bunlardan biri: Adını söylemekte beis görmüyorum. Niyazi amca. Bir devlet dairesinde memuriyetin ardından bir kucak sakalla aramıza katıldı. Mübarek olsun. Katıldı da her düğün sofrasında çorbadan başlayarak tatlıya kadar amcayı dinliyoruz.

—Dinimiz böyle emretmiş, efendimiz böyle buyurmuş...

Ee tabi biz cahiliz, amcanın salladığı fark ediliyor ama birşey de diyemiyoruz. Bir gün yine böyle bir sofrada Niyazi amca başladı:

Efendimiz: hoşafın suyunu bol koyun demiş. Ekmeği ince dilim kesin, önce kıyısını yiyin demiş kabilinden sallama hadisler söylemeye. Karşısındaki ağabey ise hareketlenmeye başladı. Niyazi amca salladıkça abinin rahatsızlığı yüzünden okunuyor. Sonunda dayanamadı patladı:

Sustum sustum Niyazi Bey dedi. Günahtır, ayıptır, böyle yapmayın. Aklınıza gelen her lafı söyleyip "efendimiz demiş ki" demek olmaz. Ben branş hocasıyım. Yok, böyle bir hadis. Doğru dürüst okumadan bol keseden sallıyorsunuz. Bir daha en azından benim bulunduğum ortamlarda söylemeyin böyle bir şey. "Hatta en iyisi siz hiç hadisten, ayetten bahsetmeyin" dedi. Niyazi amca kem küt etti. Ik, kök dedi ama sonunda sustu. Yemek bitene kadar da ağzını açmadı...

Sallamak da bir yere kadar. Sonradan da olsa din işlerine merak sardınızsa en azından "ayet hadis ve fıkıh konularına" girmeden önce kıyısından köşesinden bir şeyler öğrenmeye bakın. Hele "kişiye yalan olarak, her duyduğunu söylemesi yeter'ken.

Ya da en iyisi benim gibi yapın, sadece dinlemekle yetinin. Bari adam sansınlar…

4 yorum:

bi dost dedi ki...

ahir zamanda fetva vermeye kalkmak, elini ateşe uzatmak gibiymiş, bu yüzden bildiğim şeyleri bile çokk iyi bilmedikçe söylemekten çekinirim ben :/ her lafın sonuna ne yazık ki yemin ekleyen bir annem var, doğru yanlış dikkat etmiyor bile, niyazi amca gibi.. Allah hidayet versin hepsine, hepimize.

SİYAH KELEBEK dedi ki...

HMM enteresan ve güzel bir laf sokucu yada çemkirmeli bir yazı olmuş..Biz de arada yazıyoruz ama haaşa ALim yada din adamı değiliz..Gördüğümüz,duyduğumuz,Şahit olduğumuz Dİn içerikli yazılar yazıyoruz..Böyle mübarek günlerde Din içeren yazılar yazmak günah değil..Valla benim kendi görüşüm,Herkez bildiği doğru kabul ettiği bir hadis'i Doğruluğunu ıspat ederek yazabilir..Ben bunda yanlış bşey görmüyorum yazınıda saygıyla karşlıyorum..hayırlı sahurlar..

İBRAHİM ORTAÇ dedi ki...

BigaripwoMen: bu abiler gibi canımızın istediğini "efendimiz dedi ki" demedikçe çok sorun olmaz sanırım.

bi dost: bir hocamız vardı bir şey sorduğumuz da "bakılır" derdi. gider bakar sonra da şurda şunu okudum, burda bu diyor derdi. en iyisi o sanırım.

siyah kelebek: maksat güzel paylaşımları eleştirmek değil. sadece dini konuların uzmanlık gerektiren alanlarında "salla"mamak. yoksa hatırladığımız bir ayet ya da hadise gönderme yapmayı eleştirmek değil maksadım.

pabuç dedi ki...

Okuma yazma oranı gün geçtikçe artıyor sanırım(ya da ben öyle umuyorum)Kuranı Kerim'i ve Hadis kitaplarını bulup alıp okumamız herşeyi çözer gibime geliyo..Hee olduki paranız yok elinizin altında molla google de yok o zaman bilip bilmeden konuşmayacaksın işin aslı bu...Haramı helal,helali haram demenin ne kadar büyük bir günah olduğunuda biliyordur atıp tutanlar...çok var bu tip insanlar zamanla azalacak az kaldı kıyamete şunun urasında ne kadar zaman kaldı ki:)Şunu da demeden geçemeyecem ilmi bilgisi olduğu halde insanları yanıltanlar da var o konuya hiç girmiyom bile:)

Ben de aklıma takılan konularda bazen ahkam kesmeyi severim ama Din konusu olunca bi dururum, Allah korusun bilmeden dinden çıkmak var işin ucunda bunu iyi dşünmek lazım..Ne kadar çok okursak okadar az yanılma payımız olur..diye düşünüyorum siz ne dersinizzz din konusunda rahatlıkla atıp tutan insancıklar:) doğruya siz blog yazısı okumuyorunuz dimi ;)

güzel konu The İ.O ..saygılarrr